Saturday, April 6, 2013

addicted

Jeg har for nyligt gen-opdaget cheesecaken. Min første minder er ostelagkagen med kirsebærhusblas på toppen, som man stornød i firserne. Senere blev den vist bandlyst pga. salmonella i rå æg, og siden har jeg bare ikke set noget til den. Måske er det også noget at gøre med, at jeg er blevet voksen. Er cheesecake en voksenkage? Jeg synes i hvert fald ikke Ea bider på, og hun er absolut ikke kræsen, når det gælder kager. Men nu er den her altså. Tilbage i mit liv. Og thank god for det, for hold da op hvor smager den altså bare helt fanastisk. Lidt Google og Instagram kunne hurtigt konstatere, at cheesecake ikke bare er cheesecake. Den kan være bagt, med æg eller ubagt, uden æg. I nogle er der fløde, i andre er der creme fraiche, og hvor nogle bruger almindelig flødeost, foretrækker andre marscapone eller ricotta. Anne anbefalede mig denne, som jeg helt sikkert også skal prøve. Men jeg endte med den bagte version.

Det var i sidste weekend, at jeg så endelig fik mulighed for at bage den famøse cheesecake, idet min svigerfar og Vivi kom på besøg. Så det var en super anledning (undskyldning) for at lave den. Jeg fulgte til dels denne opskrift fra Ude og Hjemme, men endte alligevel med at justere den lidt. Here goes:

300 g Digestive kiks (i dette tilfælde Remas fuldkornskiks, og de var altså rigtigt lækre)
120 g smeltet smør
2 pakker Philidelphia ost, original
2 små bægre creme fraiche 38%
150 g sukker
2 æg
1 vaniljestang

Knus kiks og bland med smør. Jeg maste kiksene med en kagerulle, og det gik fremragende. Fordel massen i en springform og tryk det fast mod bunden af formen.

Flødeost blandes med æg, 90 g af sukkeret og kornene fra en halv stang vanilje og blandes til en jævn masse. Derefter ostecremen over kiksebunden og bages i 30 min. ved 190 grader. Kagen tages ud af ovnen og afkøles.

Når kagen er kold, blandes cremefraichen med resten af sukkeret (60 g) og kornene fra vaniljestangen. Hæld massen over den afølede kage og bag igen ca. 10 min. på 190 grader.

Afkøl og sæt i køleskabet 5-6 timer eller natten over.

Det skal lige nævnes at jeg lavede min om morgenen, hvor gæsterne kom kl. 14.00, og der var den helt perfekt. Vi spise ca. halvdelen med gæsterne og resten af kagen forsvandt i løbet af to aftener sat til livs alene af Mio og jeg.

Én ting er sikkert: jeg er addicted. Cheesecake smager så mega godt. Og så pyt med fedtindholdet i sådan en kage... ;) I want more



6 comments:

  1. Jeg elskede også cheesecake engang, og tror jeg gør det endnu. Dengang var det den ubagte med kirsebær fra Karolines køkken :) Jeg må snart lave cheesecake igen. Mums

    ReplyDelete
    Replies
    1. Og du har en undskyldning med lillebror i maven. Så er det bare med at komme i gang! Det smager bedre end jeg husker ;) Jeg spiser gerne et stykke med. knus

      Delete
  2. Den ser virkelig lækker ud - jeg kan også anbefale at prøve den fra Byens bedste kager med fersken og passionsfrugt :o)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lyder lækkert. Den skal helt sikkert prøves. Har siden min genopdagelse smagt cheesecake på Baresso - ikke fremragende og cheesecake på Ziggy på Trøjborg - heller ikke lige i skabet. Men det lyder da super lækkert med fersken og passionsfrugt. Tak for tippet

      Delete
  3. Har ikke fået cheesecake siden jeg boede i Seattle og var fast inventar på 'the cheesecake factory' - måske jeg skal prøve din opskrift og genoplive minderne. Kh Anita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ej ja så kender du jo the american version. Du bliver nødt til at få én bagt i nærmeste fremtid. Det smager altså helt vildt lækkert. Min opskrift er super basic men med masser af crust. Faktisk 100 g mere end i de fleste opskrifter, men jeg kan helt vildt godt lide at der er masser af kiksebund. Sig endelig hvis du afprøver andre opskrifter.

      Delete