Tuesday, October 23, 2012

Cph Fashion Week '09

Den anden dag da jeg ryddede op i gamle mails, faldt jeg over en mail fra kunstneren Isabel Berglund, som udstillede et kæmpe strikket værk på Fashion Week tilbage i 2009.

”Knitted Green Pollution" – en håndstrikket skorsten” som er efterfølgeren til mit håndstrikkede rum "Maskernes by" 

Værket er lige blevet udstillet første gang på Gallery Int. Fashion Fair d 6-10 august, der afholdes i Forum i forbindelse med Copenhagen Fashion Week. Knitted green pollution skal nu udstilles i forbindelse med Copenhagen design week på udstillingen Showhow i Hald D i København.

Skorstenen dækker et areal på ca. 4 kvadratmeter (2x2 meter) og består af ca. 400 stk. firkanter, der- fungerer visuelt som mursten, disse kvadrater er så blevet syet sammen i hånd- som mørtel mellem mursten- for at blive til en blød og farverig skortsten.Op af skorstenen kommer der diverse overdimensionerede grønne objecter såsom en blokfløjte,træperler,en pibe, træklodser, strikede objecter som kæmpe kugler,dyr og andre sjove ting, der er desuden et strikket skorstensfejer kostume, som man kan træde ind i(se foto)

Selve den strikkede skorsten er lavet, på den måde at jeg har lavet knit kit med garn, opskrift og strikkepinde, som jeg har sendt med posten eller været ude og aflevere hos folk, der har således fra hele Danmark været ca 80 strikkere igang fra deres private hjem og andre igen via Røde Kors ”Nørklerne”og forskellige ældre centrer, derudover har jeg afholdt workshop for alle der gerne ville strikke en sten til skorstennen.
Denne kollision af en masse personlige håndtryk og mine egne evner har været med til at virkeliggøre skorstenen på ca 8 meter høj, derved hvorfor hver mursten i skorstenen har fået sin egen personlige præg i håndstrikken.

Som I måske kan gætte så bidrog jeg med et par mursten til skorstenen. Egentlig et ret kedeligt strikkeprojekt (ret på giga store pinde, tror det var pind nr.20), men sjovt at se hvad det blev til og være en del af noget større. //Nina


No comments:

Post a Comment